FAQ - Vanliga frågor

Att sälja

+ Hur får jag mitt föremål värderat?

Du kan kostnadsfritt få dina föremål värderade på följande sätt:
– Skicka ett mail med bilder och information till: info@jabab.se
– Boka ett besök hos oss på kontoret
– Boka ett hembesök

+ Hur bokar jag ett hembesök och vad kostar det?

Våra värderingsmän åker kontinuerligt runt i länet och utför värderingar, detta första besök är kostnadsfritt.
Boka ett hembesök via mail till: info@jabab.se eller ring oss på 063-12 35 56

+ Värderar Jämtlands Auktionsbyrå hela hem?

Vi värderar gärna hela hem. Det vi kan erbjuda är försäljning av bohaget på auktion, försäljning av delar av bohaget på auktion eller köp av hela eller delar av bohaget. Vi erbjuder även skräddarsydda helhetslösningar vid större försäljningsuppdrag.

+ När får jag mina pengar efter auktionen?

Insättning av köpeskilling avräknat försäljningsavgifter sätts in till ert angivna bankkonto upp till 90 bankdagar efter auktionsavslut.

+ Försäljningsvillkor – vad kostar det att sälja?

En i offerten angiven provision i % inkl. moms av försäljningsbeloppet samt en Foto/Försäkringsavgift per objekt.

+ Vad händer om mitt föremål inte säljs?

Om dina föremål inte sålts på våra auktioner skänks det till välgörande ändamål om återlämningsanspråk ej gjorts inom 14 dagar.

+ Hur behandlar Jämtlands Auktionsbyrå personuppgifter?

Vår Personuppgiftspolicy finns för att säkerställa att Jämtlands Auktionsbyrå AB hanterar personuppgifter i enlighet med EUs dataskyddsförordning (General Data Protection Regulation – GDPR). Policyn omfattar alla behandlingar där personuppgifter hanteras och omfattar såväl strukturerad som ostrukturerad data.

+ Kan jag själv bestämma lägsta försäljningspris?

Säljaren äger rätt att bevaka att ett inlämnat föremål inte försäljes under ett visst pris. Bevakningspriset, som ska godkännas av Jämtlands Auktionsbyrå AB, ska bekräftas i försäljningsavtalet efter överenskommelse med Jämtlands Auktionsbyrå AB. Bevakning under auktion ombesörjes av Jämtlands Auktionsbyrå AB. 

+ Är mina varor försäkrade hos er?

Inlämnade föremål med ett sammantaget värde överstigande ett prisbasbelopp är från mottagandet försäkrade av Jämtlands Auktionsbyrå AB mot skada i samband med inbrott, brand eller vattenskada, samt mot stöld eller bräckage till ett värde motsvarande utropspriset minus beräknade försäljningskostnader om sådant åsatts, eller om det ej åsatts, beräknat marknadsvärde minus beräknade försäljningskostnader, om inte särskilt avtal om annat försäkringsvärde slutits. Om utropet anges i intervall gäller alltid det lägre priset i intervallet. 

Inlämnarens egen hemförsäkring ska dock tas i anspråk i första hand så långt den räcker. Inlämnarens egen hemförsäkring gäller som försäkring av inlämnade varor till ett visst belopp beroende på försäkringsbolag. Det åligger inlämnaren att kontrollera sin hemförsäkring avseende fribelopp, eventuellt bör egendomens försäkringsställe ändras under lagringstiden. Jämtlands Auktionsbyrå ansvarar för att inlämnade föremål förvaras på ett betryggande sätt. Jämtlands Auktionsbyrå försäkrar gods av större värde. Inlämnade föremål av större värde är från mottagandet försäkrade av Jämtlands Auktionsbyrå mot skada i samband med inbrott, brand eller vattenskada, samt mot stöld eller bräckage till ett värde motsvarande bevakningspriset om inte särskilt avtal om annat försäkringsvärde slutits. Jämtlands Auktionsbyrå AB kan ej hållas ansvarigt för skador på tavelglas och ramar eller för naturliga förändringar i levande material som blekning av papper och sprickbildningar i trä eller slitage i samband med visning. Jämtlands Auktionsbyrå AB är inte skyldigt att ersätta säljaren för någon skada överstigande marknadsvärdet för inlämnat föremål enligt ovan. Jämtlands Auktionsbyrås ansvar för inlämnade föremål är begränsat till vad som anges i dessa villkor. 


 

Att köpa

+ Vilka typer av auktioner har Jämtlands Auktionsbyrå?

Våra auktioner erbjuds via Tradera.com under säljare Auktionsbyra. Sommartid har vi enligt tradition ett fåtal slagauktioner i Jämtland

+ Hur bjuder jag på ett föremål?

Genom att registrera dig som kund hos Tradera.com får du möjlighet att bjuda på våra auktioner.

+ Hur betalar jag vunnen auktion?

Vi använder oss av Tradera-betalning. Du kan under "Mina köp" på Tradera.com välja att betala med Swish, kort, PayPal eller Paynova. Ni kan ej betala vid avhämtning. Betalning ska ske inom 2 dagar efter avslutad auktion

+ Kan jag ångra mitt köp?

Som kund omfattas du av lagen om Distansavtal & avtal utanför affärslokal vilket innebär 14 dagars ånger- & reklamationsrätt från du mottagit varan. Vid nyttjande av ångerrätt/reklamation måste ni använda vår retursedel genom att vända på fraktsedeln. Du som kund står för risken om produkten skadas när den fraktas tillbaka till oss. Tänk därför på att packa varan väl.
Ångerrätt gäller endast om varan är i oförändrat skick, enligt lag har kunden rätt att hantera varan i den mån det krävs för att kunna säkerställa dess egenskaper & funktion. Vi rätt att göra avdrag motsvarande den värdeminskning som uppstått till följd av att kund har hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt. Värdeminskningen bedöms från fall till fall. Ångerfristen börjar löpa från den dag kunden har mottagit varan.
Vid nyttjande av Ångerrätt står kund för returkostnad & ansvarar för att varan returneras komplett & i samma skick som när den sändes från oss. Returfrakten dras av vid återbetalningen. Återbetalning sker till det konto som angavs vid köpet. Vi försöker hantera alla returer så snabbt som möjligt. Efter att din retur hanterats återbetalas pengarna.

+ Min vara är trasig, kan jag reklamera detta?

Som kund omfattas du av lagen om Distansavtal & avtal utanför affärslokal vilket innebär 14 dagars ånger- & reklamationsrätt från du mottagit varan.
Vid reklamation ska ni först ta kontakt med oss via mail samt bifoga bilder på varan & emballagets alla sidor. Notera att det är skillnad på om varan inte lever upp till dina förväntningar eller om den är defekt, mindre defekter är inte ett giltigt skäl till reklamation. Efter mottagande av vara samt godkänd reklamation återbetalas pengarna inom 30 dagar.

+ Jag har köpt flera saker, kan ni samfrakta dem?

Vi erbjuder samfrakt i den mån det är möjligt på auktioner som går ut samma dygn. Skicka oss ett mail efter avslutad auktion för nya betalningsuppgifter, svar kan dröja upp till tre vardagar.
Leverans av vara sker upp till 7-10 vardagar efter erhållen betalning. All frakt sker med Schenker eller Bussgods, kollinummer fås via e-post.

+ Jag tycker era fraktpriser är för dyra. Varför är de det?

Våra fraktpriser baseras på eget företagsavtal & går ej jämföra med Traderas rabatterade fraktpriser. Fraktpriset som står angivet i annonsen gäller inom Sveriges fastland, extra kostnader kan tillkomma för försändelser som kräver sjö -& flygfrakt samt orter där fraktbolaget har tilläggstaxa. Vi ansvarar för risken vid transport, dvs. om vara skadas eller kommer bort under transport. Emballageavgift är inkluderat i fraktpriset. Vi har anställd personal som packar omsorgsfullt med stötdämpande material.

+ Kan man hämta vunnen vara hos er?

Om ingen annan avhämtningsadress angetts, hämtas varan hos oss på Tjalmargatan 6 i Östersund under våra öppettider. Varorna är ej förpackade & kunden måste själv tillhandahålla emballage. Vid köp av skrymmande gods, måste bärhjälp medtas. Avhämtning av vunna varor skall ske inom 10 dagar efter avslutad auktion. Om varan ej hämtats inom angiven tid tillfaller varan oss & rätten till återbetalning är förbrukad. Kan Du själv inte hämta varan går det skicka ett ombud. Ombudet skall uppge kundens för- och efternamn, varubeskrivning & egen ID-handling.

+ Kan jag komma och titta på ett objekt innan jag bjuder?

Varorna finns att se hos oss i våra lokaler, men förhandsbokning måste ske. För bokning av visning kontakta oss via e-post, tradera@jabab.se. Svar erhålles i mån av tid och endast under våra ordinarie öppettider.

+ Vilka öppettider har ni?

NYA Öppettider fr.o.m. 1 juni 2022
Måndag-Tisdag: 12.00-16.30
Onsdag: 8.00-18.00
Torsdag: 12.00-16.30
Fredag: 10.00-15.00
Helgdagar & röda dagar STÄNGT

+ Hur får jag lättast kontakt med er?

Vår kundtjänst som svarar på frågor gällande auktioner nås per mail till tradera@jabab.se
Våra värderingsmän/inköpare nås per mail till info@jabab.se
Svar erhålles så snart vi kan och endast under våra öppettider.


 

Övriga frågor

+ Kan jag begära RUT/ROT-avdrag?

Vi kan göra RUT- och ROT-avdrag enligt Skatteverkets regler. Läs mer

+ Hur hanterar ni miljöfarligt avfall

Avfallet tas om hand och lämnas hos Stena metall, kostnad debiteras kund enl. STENAS PRISLISTA

+ Får jag använda era bilder?

Alla fotografier och avbildningar är Jämtlands Auktionsbyrå ABs egendom och får ej utan särskilt tillstånd användas även för andra ändamål.